maandag 22 oktober 2007

Module 10: veilige schoolomgeving

Vanavond hadden we commissie over:
- Module 10: veilige schoolomgeving (vrij onderwijs en gemeenschapsonderwijs);
- Schastraat en Bijvaerdeweg.

Ik licht het project van de veilige schoolomgeving uitgebreider toe.

Dit project is al verschillende jaren in voorbereiding en nadert nu zijn eindpunt: goedkeuring door de Vlaamse instanties en vastlegging van de kredieten en subsidies. Daarna kan de gemeenteraad haar zegen geven... Het kostenplaatje bedraagt ongeveer 2 miljoen euro en het gemeentelijk aandeel is 50%.
Ik zelf heb in de vorige legislatuur in de gemeentelijke begeleidingscommissie gezeteld en mee naar oplossingen gezocht. De Vlaamse overheid is ons grotendeels gevolgd.

Het project omvat verschillende delen:

Dorpsplein:
De perrons van de bushalte worden klantvriendelijker gemaakt, ook andersvaliden kunnen dan makkelijker de bus op. De bocht net voor delhaize wordt "scherper" gemaakt om zo het verkeer nog meer te remmen.

Dorpstraat I:
Vervolgens wordt aan weerszijden op de weg (teruggebracht tot 5,50 m) tussen de woningen een gemengd fiets/voetpad voorzien. Eindelijk kunnen fietsers en voetgangers zich samen en veilig langsheen dit wegdeel verplaatsen!

Weg naar Opoeteren:
Het kruispunt met de Weg Opoeteren wordt heraangelegd. De op de hoek aangekochte woning wordt afgebroken om dit te kunnen realiseren. Het zal onmogelijk worden om komende van Bree nog de Weg naar Opoeteren in de rijden; dit verkeer zal iets vroeger al moeten afslaan (via de kruisstraat); het omgekeerde wordt ook aangemoedigd. Dit zou volgens tellingen in de spitsuren een 50-tal voertuigen betekenen.
Ook het kruispunt met de Vinkenkantstraat wordt heraangelegd. Tot hier is't sowieso al zone 30 en dit zal nog duidelijker gemaakt worden via verkeersremmende elementen.
Voor de kleuterschool "De lettertuin" wordt de heuvel afgegraven en wordt een parking (13 parkeerplaatsen) aangelegd. Overdag kunnen de ouders zo hun kinderen veilig afzetten en 's avonds dient deze voor de buren en de handelszaken in de buurt.

Dorpstraat II:
Het concept van dit deel verandert in feite niet. Wel worden de verschillende verkeersremmende elementen vernieuwd.
Het kruispunt met de Kruisstraat wordt wel grondig aangepakt. De Kruisstraat wordt noordelijker - richting de sporthal - verschoven met langsheen de kerkhofmuur een 10-15 parkeerplaatsen.
Vermits de Kruisstraat een belangrijke verbindingsweg naar Louwel wordt, wordt deze in een latere fase ook heraangelegd.

Weg naar Bree:
Hier worden ook en vooral de bushaltes aangepakt. Hier zal de bus stoppen op de weg.
Ook de zone voor de sporthal wordt heringericht.

Kapelstraat:
Het kruispunt met de Droogstraat wordt grondig heringericht. De as Kapelstraat-Droogstraat wordt de bepalende rijrichting. Het deel van de Kapelstraat dat hierop uitkomt wordt éénrichtingsverkeer (in de noordelijke richting) met degelijke fiets- en voetpaden.
De toegang tot de Langstraat wordt omgedraaid: aan de Kapelstraat zijde wordt de weg afgesloten - de toegang
zal dan via de Boekweitstraat plaatsvinden.

Riolering
Tegelijk met deze werken zal ook de riolering vernieuwd worden (gescheiden stelsel).

Kortom: als ik onze weegschaal op dit project loslaat, slaat de balans in de positieve zin door. Dit project krijgt onze steun.

1 opmerking:

Anoniem zei

HLN, 5 november 2007:
13 bijkomende parkeerplaatsen aan basisschool
Aan de ingang van basisschool De Lettertuin langs de Weg naar Opoeteren in Opglabbeek komen dertien nieuwe parkeerplaatsen. De school heeft op dit moment te weinig parkeerruimte. Voor de realisatie zal de groene heuvel worden afgegraven. Ook klanten van de handelszaken in de buurt en buurtbewoners kunnen gebruikmaken van de parking.
De gemeente zal bovendien extra verkeersremmende maatregelen nemen op de Weg naar Opoeteren om de schoolomgeving verkeersveiliger te maken.