maandag 9 januari 2012

Genk geeft het voorbeeld; nu Opglabbeek


Uit Het Nieuwsblad, 27 december 2011:
Trucks nemen teveel plaats in en zorgen voor overlast

Vrachtwagens die zwaarder zijn dan 3,5 ton mogen vanaf maart niet meer parkeren langs de Genkse straten. Het stadsbestuur wil ze verbannen naar het Mobility Center in Genk-Zuid om de overlast te beperken en de verkeersveiligheid te verbeteren.
Het stadsbestuur heeft beslist om een parkeerverbod in te lassen voor vrachtwagens die zwaarder zijn dan 3,5 ton. Het verbod geldt voor het volledige grondgebied van Genk en gaat officieel in vanaf begin maart. 'Momenteel wachten we nog op de levering van ongeveer vijftig zoneborden', vertelt schepen van Mobiliteit Michaël Dhoore (CD&V). De aanpassing van het verkeersreglement komt er na wat klachten over overlast en hinder door geparkeerde vrachtwagens. 'De zware voertuigen nemen niet alleen veel plaats in. Veel bewoners vinden zo een gevaarte in hun straat ook een visuele doorn in het oog. Bovendien zorgen de vrachtwagens vaak voor geluidsoverlast wanneer ze 's morgens in alle vroegte vertrekken.' Daarnaast wil het stadsbestuur met het parkeerverbod zorgen voor een veilige verkeerssituatie voor zwakke weggebruikers.
Vrachtwagenchauffeurs worden doorverwezen naar het Mobility Center Genk-Zuid. Daar is een bewaakt parkeerterrein met plaats voor 175 vrachtwagens. 'Het is een goed alternatief. We zijn nu samen met de eigenaar van het parkeerterrein aan het bekijken of er gunstige tarieven kunnen worden aangeboden voor bewoners van Genk die er hun vrachtwagen willen parkeren.' De schepen is ook van plan om overleg te plegen met de buurgemeenten.
'Zo willen we vermijden dat de vrachtwagens naar As, Opglabbeek of Zutendaal trekken. We hebben al aan tafel gezeten met de andere GAOZ-gemeenten om te onderzoeken of ze ook een parkeerverbod willen invoeren.'
Opvallend genoeg wordt de maatregel gesteund door de lokale transportbedrijven en de Vereniging Industriëlen Genk (VIG). 'De VIG staat volledig achter het parkeerverbod', zegt voorzitter Geert Vermote. 'We bespraken met het stadsbestuur al vaak de overlast en onveiligheid die bedrijven ondervinden door hinderlijk geparkeerde vrachtwagens. Een parkeerverbod dat op een goede manier gecommuniceerd wordt, stimuleert de vrachtwagenbestuurders hun voertuig te parkeren op plaatsen die hiervoor speciaal uitgerust zijn en biedt bescherming aan hun voertuigen en lading.'

Genk geeft het voorbeeld, nu Opglabbeek nog...

Geen opmerkingen: