zaterdag 9 juni 2012

Heidestraat aangepakt

Een bloemlezing uit de kranten met commentaar:

Uit HBVL, 9 juni:
In de Heidestraat staan sinds begin mei zes proefopstellingen met bloembakken. Hoewel de bakken al herhaaldelijk van de straat geduwd zijn, halen ze volgens René Schreurs van de dienst Ruimtelijk Ordening wel degelijk de snelheid naar beneden. Met 8 kilometer per uur om precies te zijn. "De gemiddelde snelheid daalde zelfs met 12 kilometer per uur." Heel wat automobilisten lijken zich te ergeren aan de bloembakken in de Heidestraat. "Voor hen gaat het blijkbaar niet snel genoeg vooruit tussen die bakken. Vorig weekend werd er nog een proefopstelling van de weg geduwd", vertel Schreurs. De bloembakken zijn er gekomen op vraag van en in overleg met de buurtbewoners.
De gemeenteweg, waar je maar 50 kilometer per uur mag, verbindt twee hoofdwegen, de Weg naar As met de Weg naar Zwartberg, en krijgt dagelijks 1.500 tot 2.000 wagens te slikken. "Gigantisch veel voor een woonstraat. Samen met de hoge snelheden en de verkeersonveiligheid waren er voldoende redenen om maatregelen te nemen." (*)

(*) Deze analyse horen we graag. Maar wat wil het Mobiliteitsplan: een ontsluitingsweg...

Slalomparcours
De eerste wegversmalling met paaltjes en later met een verkeerskussen had niet het gewenste effect. Begin mei werden er daarom zes proefopstellingen met bloembakken geïnstalleerd. "Een slalomparcours", vinden sommigen want je moet er voortdurend slingeren "De opstelling is in overleg met de buurt en de politie al eens aangepast", zegt Schreurs. "Zo zijn de afstanden tussen de zes opstellingen groter en werden de bloembakken aan de kruispunten verschoven." (*)

(*) Als je de aanduiding ter plaatse op straat ns gaat bekijken - doen! - dan zie dat deze ook voor inritten gespoten zijn... Maar goed dat alles ter plaatse werd gecheckt voor de plaatsing :-)

Evaluatie
De opstellingen lijken wel te werken, want de buurt heeft het gevoel dat er vandaag minder snel wordt gereden. "Er is duidelijk minder doorgaand verkeer. En het gaat minder snel. Dat is net wat we wilden", is te horen bij de bewoners. De gemeente gaat de situatie opnieuw evalueren. De bewoners van de Heidestraat vinden binnenkort ook zelf een evaluatieformulier in hun brievenbus. Die bemerkingen worden mee genomen in het besluit of dit de definitieve verkeersopstelling wordt of niet.

HBVL, 6 juni:
Bloembakken opnieuw aan de kant geduwd
Een proefopstelling met bloembakken op het kruispunt van de Heidestraat met de Groenstraat is afgelopen weekend van de weg geduwd. De installatie moet de verkeersveiligheid verhogen en de snelheid verlagen.

"Vermoedelijk duwen automobisten de bloembakken van de weg", zegt René Schreurs van de dienst Ruimtelijke Ordening. De proefopstelling kwam er op vraag van de bewoners uit de Heidestraat. En volgens hen helpt het ook. "Er wordt trager gereden en er is minder doorgaand verkeer. En dat is net wat we wilden", vertellen enkele bewoners. De Heidestraat krijgt dagelijks 1.500 tot 2.000 wagens te slikken. Het doorgaand en zwaar verkeer moet normaal gezien de gewestweg nemen.
Met deze opstelling wil de gemeente het doorgaand verkeer weren. (*)
Het is niet de eerste keer dat de bloembakken van de straat werden geduwd. "Automobilisten die de opstelling hinderlijk vinden, schuiven de bloembakken van de weg, vooral 's nachts", vermoedt Schreurs.
"De bewoners van de Heidestraat vinden nog deze week een evaluatieformulier in hun brievenbus. Hun bemerkingen, met andere bevindingen, bepalen of dit de definitieve verkeersopstelling wordt of niet", besluit René Schreurs. Op dat moment worden de bloembakken verankerd en komen er extra voorrangsborden.

(*) Tiens, in het Mobiliteitsplan van de meerderheid gaat net uit van het wijzigen van het statuut van de weg: naar een hoger niveau tillen om het bedrijventerrein te gaan ontsluiten. Net daarom ging PRO de Heidestraat bevragen wat de inwoners wouden: zij wouden minder en langzamer verkeer. Net daarom keurde PRO dit Mobiliteitsplan niet goed.

HLN, 5 juni:
Bloembakkenparcours vernield


  Enkele bloembakken die het verkeer moeten afremmen op de Heidestraat in Opglabbeek zijn van de straat geduwd. Volgens verkeersconsulent René Schreurs is er kwaad opzet in het spel. De bloembakken die als een hindernissenparcours staan opgesteld, werden iets meer dan een maand geleden geplaatst. Van bestuurders wordt verwacht dat ze netjes tussen de bloembakken slalommen. "Ik heb al bussen en lange vrachtwagens zien passeren zonder in aanraking te komen met de bakken, maar je moet wel stuurvaardig zijn", zegt Schreurs. "De doelstelling van de opstelling is trager te rijden en ongewenste voertuigen te weren. Zo'n ingreep zorgt voor positieve en negatieve reacties. Van buurtbewoners krijgen we goede commentaren." De opstelling is nog niet definitief. De buurtbewoners krijgen nog een brief in de bus met de vraag naar hun bevindingen. "Als de bloembakken blijven, zorgen we voor duidelijke voorrangsborden en markeringen. We wachten eerst de evaluatieronde af." De gemeente denkt niet dat het bewoners zijn die bloembakken verschuiven. "De bakken zijn met een zwaar voertuig van de baan geduwd. De arbeiders van de technische dienst zullen de bakken weer op hun plaats zetten."

HLN, 23 mei:
Bloembakkenparcours in Heidestraat

In de Heidestraat in Opglabbeek zijn een 18-tal bloembakken geplaatst. De bloembakken moeten het verkeer afremmen en ongewenste chauffeurs zoveel mogelijk weghouden. Het hindernissenparcours doet heel wat stof opwaaien. "Deze opstelling is drastisch, maar heeft wel effect", zegt schepen van Mobiliteit Anneleen Beckers (CD&V).
De bewoners van de Heidestraat in Opglabbeek ondervinden al enkele jaren last van sluipverkeer van en naar As, dat ook nog eens te snel rijdt. (*) Het gemeentebestuur heeft eerder al inspanningen gedaan om de straat verkeersveiliger te maken. "Maar de vroegere verkeersdrempels hebben we weggehaald omwille van geluidshinder", stelt schepen Anneleen Beckers. Zopas zijn in de straat asverschuivingen gecreëerd met bloembakken. Bestuurders moeten nu voluit slalommen rond de bakken. Het gemeentebestuur wil de straat moeilijker toegankelijk maken en het sluipverkeer ontmoedigen. Er zijn chauffeurs die het hindernissenparcours onduidelijk vinden. Sommige bestuurders ontwijken de bakken en rijden langs de straat. Maar ook daar heeft de gemeente nu hekwerk en andere obstakels geplaatst. "Er zijn enkele klachten en we gaan enkele bloembakken verschuiven", stelt schepen Anneleen Beckers. "Vooral de bakken aan het begin van de straat worden verschoven om mogelijke verkeersopstoppingen te vermijden. Er komt ook nog extra signalisatie en we voorzien een evaluatieperiode van 1 tot 2 maanden. We gaan de bewoners eveneens informeren naar hun bevindingen." Volgens de schepen krijgt het gemeentebestuur vooral klachten van chauffeurs die niet in de Heidestraat wonen. "Volgens de eerste resultaten worden de doelstellingen, met deze ingrijpende opstelling, wel degelijk gehaald. Toch willen we nog niet vooruit lopen en zeker de evaluatieronde van de bewoners afwachten om aanpassingen door te voeren. Het is te vroeg om te stellen dat we volledig tevreden zijn met de nieuwe opstelling."

(*) Het Mobiliteitsplan van de meerderheid voorziet de Heidestraat als ontsluitingsweg...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik doorkruis dagelijks de Heidestraat voor woon/werk.

Ik doe dit met de motorfiets, ook in de winter, gelieve deze "hindernissen" te verwijderen, ze zijn in de winter hinderlijk en gaan voor schuivers zorgen (vandaag 28 september gleed ik bijna onderuit door de kapotgereden bloembak waarvan de inhoud als smurrie over de gehele weg lag bezaaid, drempels zijn het beste, ook voor motards, dank u.

Unknown zei

Je 'dankwoord' mag je richten aan de huidige meerderheid...

Anoniem zei

Gisteren heeft er een auto het houten paaltje tussen de bloembakken en mijn borduur geramt, zonder deze obstakels was dit niet gebeurd ... , eveneens als het vandalisme aan de bloembakken & mijn brievenbus enkele maanden geleden ... veilig kunnen we het niet noemen !
Hoeveel accidenten of schade moeten er nog gebeuren ?