
Het rapport schudde de internationale politieke wereld wakker: in 1992 kwamen 178 regeringsleiders in Rio de Janeiro bijeen op de VN-Top over Milieu en Ontwikkeling (UNCED of "Earth Summit").

Het Verdrag van Kyoto werd in 1997 opgesteld in de Japanse stad Kyoto en regelt de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Het is een aanvulling op het Klimaatverdrag van 1992.
De Wereldtop voor Duurzame Ontwikkeling (WSSD) - Rio+10 - van 2002 samengekomen in Johannesburg bevestigde al deze principes en doelstellingen inzake duurzame ontwikkeling.
Al deze internationale rapporten kregen in België en Vlaanderen vertalingen in beleids- en actieplannen. Makkelijk is dit niet want in onze drang naar federalisering en regionale autonomie werden de bevoegdheden versnipperd over de verschillende overheden: federale overheid, gewesten en gemeenschappen. Dit vergt allerlei afstemmingsplannen, afspraken inzake inspanningen, ... Veel overleg dus.
Maar ook provincie- en gemeentebesturen spelen hierin een sleutelrol. En hier wil PRO haar steentje bijdragen. In de vorige legislatuur (eind 2005, begin 2006) zijn we al gangmaker geweest voor bijv. de gemeentelijke subsidie voor zonne-energie.

Het Intergovernmental Panel on Climate Change is een organisatie van de VN (° 1988) met als opdracht de risico's van klimaatverandering te evalueren. Het is een panel van honderden experts uit de hele wereld, vanuit universiteiten, onderzoekscentra, ondernemingen, milieu-organisaties en politieke overheden. Om de 4 à 5 jaar publiceert IPCC reeksen van rapporten die gelden als referentiewerken voor beleidsmakers, wetenschappers, studenten en andere specialisten. Deze bepalen in grote mate het milieubeleid van vele regeringen.
_compimeerd.jpg)
Op 2 februari 2007 kwam deel 1 van het vierde rapport - de wetenschappelijke basis. De menselijke uitstoot van broeikasgassen zijn «erg waarschijnlijk» verantwoordelijk voor de stijging van de gemiddelde temperatuur in de wereld. Op 6 april werd deel 2 voorgesteld - de gevolgen van de klimaatverandering. Niemand ontsnapt aan de gevolgen, maar zij die al in nood verkeren, worden het eerst en het hardst getroffen: de Noordpool, zwart Afrika, de kleine eilanden en de grote rivierdelta's in Azië. In mei volgt deel 3 - wat kunnen en moeten we doen...

Op weg naar 10 juni zal dit thema wellicht vele politieke folders kleuren en opvullen. Ik ga me laten leiden door realisme en gezond verstand. Liever concrete voorstellen dan dikke beleidsplannen.
En daarenboven, vooral omdat de derde wereld her ergst getroffen zal worden én omdat dat zij de (financiële)

Persoonlijk gebruik ik minder mijn auto zoals bijv. te voet gaan winkelen, de krant halen; met de fiets op familiebezoek - dit vergt soms meer tijd maar het is nog gezond ook! En de Romeinen wisten 't al: "mens sana in corpore sano", een gezonde geest in een gezond lichaam... Ook let ik in mijn huurwoning op mijn stroom- en gasverbruik. Kortom: haalbare en doenbare dagdagelijkse zaken, geen luchtkastelen.
2 opmerkingen:
Ge moet deze documentaire eens bekijken i.v.m. 'blobal warming':
http://video.google.com/videoplay?docid=2332531355859226455&q=global+warming+swindle
Ik zag dat je hier over schreef, maar 't is meer hysterie dan iets anders ... er is ook een reden waarom een politicus (Al Gore) afkomt met een film over global warming. Er is tot vandaag nog altijd geen wetenschappelijke concencus over de 'gloabl warming theorie', dit met reden.
Misschien een beetje controversieel, maar ge weet toch ook wat ze met de persoon hebben gedaan die het voor het eerst had over het feit dat de aarde rond was. :)
Uit HBVL, 2 februari 2007:
Opglabbeek Gemeente schakelt over op groene benzine
Het schepencollege heeft het voorstel goedgekeurd om over te schakelen naar groene benzine. Het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW) onderzocht de voor- en de nadelen van benzeenvrije benzine.
"De 'groene benzine' heeft voordelen: hij is benzeenvrij en dat is beter voor mens en milieu en de machines. Met name voor de kleinere apparatuur is deze benzine erg interessant omdat er geen benzeendampen rechtstreeks ingeademd worden," aldus burgemeester Benny Spreeuwers.
De benzeenvrije benzine heeft twee nadelen. Eerste nadeel: wanneer men eenmaal deze benzine gebruikt heeft in een machine, men niet meer kan overschakelen naar 'gewone' benzine. Het tweede nadeel is de prijs: de benzeenvrije benzine kost drie keer meer dan gewone benzine, 3,1 euro per liter ten opzichte van 1,29 euro per liter.
Spreeuwers: Er is een raming gemaakt van het totale benzinegebruik in machines in 2006: er werd 981,89 liter verbruikt."
"Dit zorgde voor een kost van ruim 1.200 euro. Wanneer overgeschakeld zou worden naar groene benzine, dan komen driekwart van de machines in aanmerking. Dit betekent een meerkost van zowat 1300 euro per jaar. Het overschakelen naar benzeenvrije benzine kan dus tegen een kleine meerkost. De overschakeling komt ten goede aan onze werknemers, maar is ook positief voor het milieu."
Een reactie posten