vrijdag 7 december 2007

Verslag commissie middelen

Gisterenavond vond de langste commissie tot op heden plaats (19 tot bijna 22 uur). Met een interessante discussie over de belastingen voor volgend jaar en het fiscaal pact (met voorwaarden) dat de Vlaamse regering voorstelt.
Gemeenten krijgen "meer" geld (vooral voor schuldafbouw: éénmalig 100 €/inwoner = 960 000 € voor onze gemeente) mits een aantal voorwaarden zoals het afschafffen forfetaire belastingen en inzonderheid de huisvuilbelasting en het afschaffen van de belastingen op personeel e.d. (samen ongeveer 320 000 €) en een bedrijfsvriendelijk fiscaal beleid (kortom: afschaffen van de belasting op drijfkracht).
Het gesprek hieromtrent was interessant: schaffen we deze belastingen nu al af? O f volgend jaar?
Hoe compenseren we deze minder opbrengst? Verhogen van sommige belastingen zoals bijv. onroerende voorheffing? Schrappen van sommige uitgaven?
Wordt vervolgd!

Ook leerde ik dat de gezinnen voor 61% bijdragen in de gemeentelijke belastingen en de bedrijven 39 %... dat de nieuw te bouwen polyvalente zaal overeenkomt met 1% aanvullende personenbelasting (zaal bouwen=7% - zaal niet bouwen=6%)...


1 opmerking:

Anoniem zei

Op de website van HBVL, 13 december:

7 gemeenten zitten in uw portemonnee

Zeven Limburgse gemeenten gaan hun belastingen in 2008 verhogen of aanpassen. Stijgende kosten en dalende inkomsten worden door de burgervaders als reden genoemd voor deze verhogingen. Het gaat om

Alken (+200 opcentiemen), Genk (+90 opcentiemen), Hasselt (+ 0,5% personenbelasting en +225 opcentiemen), Herstappe (+1,5% personenbelasting), Heusden-Zolder (+1% personenbelasting), Kortessem (nog onbekende verhoging opcentiemen) en Opglabbeek (+130 opcentiemen).

...Alken
In Hamont-Achel zijn de opcentiemen het laagst. Ook het fiscaal pact dat de Vlaamse regering met de gemeenten wil afsluiten, zorgt hier en daar voor herschikkingen. De Vlaamse regering wil voor 612 miljoen schulden van de gemeenten overnemen, maar tegen bepaalde voorwaarden. Zo moeten de gemeenten hun forfaitaire huisvuilbelastingen afschaffen en een bedrijfsvriendelijke fiscaliteit voeren. En de belastingdruk mag in 2009 niet meer stijgen. Gemeenten die nu nog belastingen verhogen voor 2008, kunnen wel nog genieten van het fiscaal pact.
Genk
“Onze verhoging van de opcentiemen heeft niet echt met het fiscaal pact te maken”, reageert de Genkse burgemeester Jef Gabriels. “Deze kleine aanpassing is een gevolg van de gigantisch stijgende energiekosten.” In Genk zijn de opcentiemen op onroerende voorheffing en personenbelasting al 15 jaar ongewijzigd gebleven. “We hebben in 2001 de opcentiemen wel eens met 50 verminderd, maar het jaar nadien hebben we dat weer moeten ongedaan maken”, herinnert Gabriels zich. “Al bij al blijft Genk bijzonder laag met zijn belastingen. Zeker voor de centrumsteden zitten we mijlenver onder de volgende.”
Hasselt
“Zelfs zonder fiscaal pact, was deze verhoging gepland. Op het ogenblik dat we de extra ontvangsten van de Vlaamse regering krijgen, gaan we weer verlagen”, belooft burgemeester Herman Reynders van Hasselt. Ook hij wijst erop dat Hasselt zeer lage belastingen heeft en tot de laagste uitgevers van de centrumsteden behoort. Van die 13 grote Vlaamse steden heeft Hasselt de vierde laagste opcentiemen, Genk zelfs de allerlaagste. Voor de personenbelasting komen Genk en Hasselt respectieveljk op de vierde en vijfde laagste tarieven. Neemt niet weg dat Hasselt een vrij forse verhoging doorvoert die voor een doorsnee gezin met woning al gauw 150 euro meer kost. “Het zal voor iedereen wel duidelijk zijn dat steden en gemeenten het moeilijk hebben. Dat geldt ook voor ons. De zeer lage tarieven en geen huisvuilbelasting, dat kunnen we niet houden. We hebben het geld niet nodig om grote investeringen te doen. Het is nodig om de huidige zuinige werking voort te zetten.” Reynders wijst er nog op dat de stad al jaren minder inkomsten heeft uit de dividenden van de energie-intercommunales. “Zelfs de Eliaheffing heeft dit niet kunnen compenseren. De Vlaamse regering moet beseffen dat het zo niet verder kan. Zij baden in weelde en kunnen belastingen verlagen. Wij hebben het geld nodig en moeten verhogen. Een verhoging van het Gemeentefonds is broodnodig.”
Herstappe
Herstappe verhoogt volgend jaar de personenbelasting naar 3,5 procent en in 2009 naar 5 procent. De 80 inwoners leven binnenkort dus niet meer in een belastingparadijs. Ook dat is een gevolg van het beleid van de Vlaamse overheid. “We moeten minimum 5 procent personenbelasting heffen om een volledige tussenkomst van het Gemeentefonds te krijgen”, zegt schepen van Financiën Leon Lowet. “Gemeenten die te weinig belastingen heffen, hebben het geld niet nodig, redeneert men in Brussel. En ook wij zien de werkingskosten stijgen. Aan de riolering zal de komende jaren ook nog werk zijn en we willen de omgeving rond het gemeentehuis verfraaien.”
Heusden-Zolder
“Het is niet met veel plezier, maar het voorstel tot belastingverhoging op de komende gemeenteraad is nodig omdat we geconfronteerd worden met een enorme meerkost voor het nieuwe gemeentehuis. We hebben ook een ambitieus plan om de komende vijf jaar een aantal zaken te verwezenlijken”, zegt schepen van Financiën Leon Truyers. Heusden-Zolder heeft dus lokale redenen om de personenbelasting te verhogen. De huisvuilbelasting blijft ook bestaan omdat de compensatie vanuit Vlaanderen lager ligt dan de opbrengst van de forfaitaire belasting. “We zijn ook geconfronteerd met minder inkomsten. het vorig bestuur heeft de belastingen nog verlaagd en de federale overheid schuift ons minder toe”, aldus Truyers. “Het is ook nog helemaal niet duidelijk wat het Vlaams pact gaat geven. Als daar iets van komt, kan een verlaging van de belasting overwogen worden.”
Kortessem
In Kortessem buigt de gemeenteraad zich pas op 28 december over de nieuwe belastingen. De milieubelasting (80 euro) wordt afgeschaft in 2008 en de belasting op drijfkracht verdwijnt in twee stappen, eerst voor de kleine bedrijven in 2009 voor de grotere. De opcentiemen worden verhoogd, al kan burgemeester Philtjens nog niet zeggen met hoeveel. Kortessem is zich duidelijk aan het voorbereiden op het pact met de Vlaamse regering. “Er komt een herschikking zodat we een beetje ademruimte krijgen. Voor kleine gemeenten is het niet meer doenbaar”, zucht Hugo Philtjens. “Er zijn heel wat externe factoren die de uitgaven verhogen. Denk maar aan zaken als de politie, kerkfabriek en afval.” Philtjens wijst er nog op dat de waarde van opcentiemen en personenbelasting in een kleine landelijke gemeente aan de lage kant ligt. (Kadastrale) inkomens liggen in een plattelandsgemeente meestal lager dan in een centrumstad.
Opglabbeek
“De belastingdruk in Opglabbeek vermindert met 80.000 euro in 2008”, reageert burgemeester Benny Spreeuwers op onze vraag naar het waarom van de belastingverhoging. “We verhogen de opcentiemen wel, maar we schaffen meer af. De huisvuilbelasting (74 euro per gezin) en belasting of drijfkracht verdwijnen. We willen meer zekerheid inbouwen en anticiperen inderdaad op het fiscaal pact met de Vlaamse regering. Als dat pact straks goed meevalt, kunnen we de belastingen in de toekomst misschien weer laten zakken.”
Uw portemonnee
De onroerende voorheffing is een heffing die gekoppeld is aan het kadastraal inkomen. Dat KI wordt bepaald door onder meer de ligging van het gebouw, bouwkenmerken, ouderdom, het aantal woonplaatsen, uitrusting en het al dan niet aanwezig zijn van kelder, zolder of garage. Ook de situering van het goed in gemeente en straat en de bereikbaarheid spelen een rol in het bepalen van het KI. De wetgever gaat er van uit dat het KI van gebouwde percelen gebaseerd is op normale nettohuurwaarden.

Stel uw woning heeft een KI van 1.000 euro. Dan is het basisgedeelte daarvan (2,5 procent) bestemd voor het Vlaams Gewest. In dit voorbeeld 25 euro dus. Elke provincie krijgt ook een deel van de koek. De grootte daarvan wordt bepaald door de provincieraad. In Limburg zijn dat 400 opcentiemen of vier maal het basistarief, wat neer komt op 4 x 25 euro. En dat is 100 euro. Stel dat in de gemeente waar deze woning zich bevindt de opcentiemen zijn vastgelegd op 1.100 dan int deze gemeente elf maal het basistarief, zijnde 11 x 25 euro. En dat is 275 euro. De eigenaar van deze woning betaalt jaarlijks dus (25 + 100 + 275) 400 euro. Als deze gemeentelijke opcentiemen stijgen van 1.100 naar 1.200 dan wordt dat aandeel 12 x 25 euro en betaalt u in totaal 25 euro meer.

Iemand met een KI van 1.500 euro betaalt 37,5 euro aan het Vlaams Gewest, 150 euro aan de provincie en 412,5 euro aan de gemeente. In totaal dus 600 euro. Bij een stijging van de opcentiemen wordt dat dan 637,5 euro.

De personenbelastingen worden berekend op het belastbaar inkomen dat samengesteld is uit roerende inkomsten, onroerende inkomsten en beroeps- en andere inkomsten. Factoren die tot een belastingvermindering leiden hebben dan ook een rechtstreekse invloed op de personenbelastingen. Stel dat u een jaarinkomen hebt van 30.000 euro (2.500 euro bruto per maand) en daar 10.000 euro aan federale belastingen op moet betalen. Bij een personenbelasting van 7 procent (afhankelijk van gemeente tot gemeente) zal u dan 700 euro moeten afstaan aan uw gemeente. Indien in diezelfde gemeente de personenbelasting met één procent stijgt dan betaalt u 800 euro of 100 euro meer.

Stel dat u 24.000 euro (2.000 euro per maand) verdient en er 7.000 moet afstaan aan de federale staat. Dan zal volgens het voorbeeld van hierboven de personenbelasting (7 procent) u 490 euro kosten. Bij een stijging zoals hierboven zal dat 560 euro of 70 euro meer zijn. Met een inkomen van 18.000 euro (1.500 euro per maand) en een belasting van 4.000 euro betaalt u aan de gemeente 280 euro en bij een stijging van de personenbelasting 320 euro of 40 euro meer.