.png)
Kom jij ook?
Van 16 tot 18 uur staan wijn, frisdrank en hapjes op jou te wachten...
Tot dan alvast en geniet van een veilige jaarovergang!
gewezen gemeenteraadslid voor PRO-Opglabbeek van 2001 tot 2012 - toeschouwer van 2013 tot 2018 - bos-wachter vanaf april 2018
De vergadering begon met meer volk in het publiek dan gewoonlijk. Damag voor n keer!-)
En de voorzitter van de jeugdraad nam plaats tussen de raadsleden. Mooi van Thomas, maar hij moet zich eerst laten verkiezen in 2012... (Ilse en mezelf hebben hem dit al voorgedaan). Het geeft wel zijn gedrevenheid aan!
Agenda:
1. Rekening 2006 OCMW: onthouding;
2. Begrotingswijziging kerkfabriek St-Lambertus (centrum): goedgekeurd;
3. Dading i.v.m. verliezen bij de leegstandsheffing: goedgekeurd;
4. Afrekening aandelen IVVVA t.g.v. de fusie van de afvalintercommunales: onthouding;
5. Huurovereenkomst schoollokalen (centrum): goedgekeurd;
6. Huurovereenkomst woning ’t Laer: goedgekeurd;
7. jeugdbeleidsplan 2008-2010: goedgekeurd maar de jeugd mag niet berusten en teren op de verwezelijkingen van de vorige generaties. Ze moeten wakker en alert blijven en zich niet in slaap laten wiegen!
8. Interelectra: aanduiding afgevaardigde algemene vergadering (AV) op 26/11: onthouding;
9. Interenerga (gas): statutenwijziging: onthouding;
10. Interenerga: aanduiding afgevaardigde AV op 27/11: onthouding;
11. Intermedia (kabel): aanduiding afgevaardigde AV op 4/12: onthouding;
12. Interaqua (riolering): aanduiding afgevaardigde AV op 11/12: onthouding;
13. IGL (gehandicapten): aanduiding afgevaardigde AV op 14/12: onthouding;
14. CIPAL: aanduiding afgevaardigde AV op 14/12: onthouding;
15. AML (AfvalMaatschappij Limburg): statutenwijziging (oa naamsverandering tot Limburg.net): goedgekeurd. Het is een creatieve naam "Limburg Punt Net";
16. AML: aanduiding afgevaardigde AV op 19/12 : goedgekeurd;
17. LIMTRA: vroegtijdige ontbinding van deze intercommunale: goedgekeurd. Af en toe moet een structuur worden afgeschaft!
18. Kennisname samenstelling commissies + verkiezing voorzitters: Gert, Anneleen, Lieve en Johan werden verkozen. Ik maak, net zoals de voorbije 6 jaren, deel uit van de commissie middelen (de centen!!!).
Geheime zitting:
19. Aanstelling van eenwaarnemend secretaris: goedgekeurd. PROficiat aan Joris!
20. Aanstelling van een bijkomend ambtenaar administratieve boete: goedgekeurd
Het publiek kwam opnieuw binnen... Even talrijk als ervoren...
Ik had nog 3 vragen/bemerkingen:
* PROficiat voor de Oost-West-verbinding: de Lijn tussen Nieuwe Kempen en Louwel via het centrum.
* Werken op de Weg naar Zwartberg. Vanuit de wijk Nieuwe Kempen heb ik vragen gekregen over de omleiding door hun wijk. Ze hebben begrip voor het personenverkeer dat nu via hun rustige straten passeert, maar vrachtwagens horen zeker niet thuis in deze wijk! Het college erkend dit. Op de werfvergadering van morgen worden een aantal bijkomende initiatieven bekeken om het vrachtwagenverkeer en doorgaand verkeer te mijden uit de wijk. Ook is het zo dat vele bestuurders de omleiding via het bedrijventerrein negeren. Of gewoonweg de borden negeren. Dit is zo maar een verbeterde signalisatie kan dit al verhelpen: vervang de bordjes "wegomleiding" door "enkel voor wijkbewoners". Dan blijven al een aantal passanten weg. Of bemoeilijk de doorgang via de wijk, dan gaat het doorgaand verkeer wel andere wegen zoeken (hopelijk dus via het bedrijventerrein). De politie doet intussen al verhoogd toezicht. Er werd een snelheidsbeperking van 30 km/u ingevoerd in de wijk. Afwachten of dit de wijkbewoners gerust kan stellen... Ze komen een van de volgende dagen samen...
De schepen meldde ook dat met de school en de kinderopvang een alternatieve route voor de kinderen en de ouders werd afgesproken en meegedeeld.
* Verkeersplateau Ophovenstraat-Reynderssstraat. Dit plateau is voor voertuigen komende vanuit de Ophovenstraat (te) steil (risico op beschadiging voertuigen). Voldoet dit plateau wel aan de wetgeving? Veel drempels en plateaus, leerde burgemeester ons, dateren van voor de wetgeving (uitgevaardigd in 1998 en aangepast in 2002) en geleidelijkaan worden de bestaande (en "dus" niet wettelijke) plateaus en dremepels aangepast bijv. bij beschadiging of andere werkzaamheden. Zo werd dit plateau al aangepast voor verkeer komende van de Weg naar Zwartberg (beschadiging). Voor het hele plateau doet zich volgend jaar tijdens de rioleringswerken in de Reyndersstraat een opportuniteit voor: de riolring moet worden aangesloten en dan kan het plateau in zijn geheel vernieuwd/vervangen worden. Positief maar ik hou het in de gaten...
En toen werd er afscheid genomen van Bart Telen, waarnemend secrertaris sinds 2001. Hij wordt per 1/12 secretaris in Zonhoven. Hij werd uitgebreid bedankt en met kado's beladen. PRO deed hem een paar Opbok's - opglabbeeks bier - kado! En een receptie sloot de avond af...
Indien interesse of wil je het parlement in't klein meemaken, zak af naar't Troempeelke om 20.30 uur!
Tot in de parochiezaal?
Tot komende maandag?
Dit overleg - hoe kort ook - was nuttig.
En toen ging de raad in verlof...
Op 6 juni zaten we een aanal samen over een aanpak om onze werking te verbreden.
In de laatste week van de verkiezingen heb ik wat folders van Ludo Sannen gebust. En 10 juni 's avonds kleurde het land ampersand - opletten voor het land van de Zonnekoning, daar ging de zon nooit onder maar het rijk uiteindelijk wel.Op maandag 11 juni ben ik de gemeenteraadsdossiers gaan inkijken en diende ik 3 extra agendapunten in.
Onze groepsvergadering vond plaats op dinsdag 12 juni.In een sportief tenue heb ik samen met een aantal anderen de finse piste op de sportzone op vrijdag 15 juni ingelopen. Ik heb de smaak te pakken: ik ga er nog meer lopen!
De gemeenteraad vond plaats op maandag 18 juni. In de late namiddag ben ik nog wat info gaan opvagen op het gemeentehuis en diende ik een aantal schriftelijke vragen in.Hun project voorziet 2 fasen:
FASE 1 - een nieuwbouw:
FASE 2: het Troempeelke en muziekacademie/bibliotheek:
Er moet nagedacht worden over dit gebouw, de toekomstige invulling. Het staat er, het is nog in goede staat maar het voorste gedeelte is weinig bruikbaar; de achterbouw biedt meer mogelijkheden. Deze fase zal voor na 2012 zijn...
Het vervolg:
Vanavond wordt dit teruggekoppeld naar vertegenwoordigers van de diverse adviesraden en andere gemeentelijke organen. Hun mening en hun reacties zijn belangrijk. Zo hoort het maar heel de bevolking moet in dit proces betrokken worden zoals een raadslid van nivo21 opmerktte. Hiervoor bestaan er interessante en creatieve methodieken.Dit gebouw zal het uitzicht van ons centrum voor de komende (tientallen) jaren gaan bepalen! Laten we dus deze ruimte als een goede huisvader inrichten... Het Masterplan - eens goedgekeurd - moet hier ook toebijdragen...
Niet vergeten!
De bouw van het gemeenschapscentrum heeft een kostprijs - de investeringskost. Maar naderhand moet het gebouw dag in dag uit leefbaar gehouden worden: de onderhouds- en werkingskosten. Deze mogen we zeker niet uit het ons financieel oog verliezen. Want dit betalen onze inwoners ook... en kan bepaalde andere noden financieel bemoeilijken...
Maar soit: nu laat ik dit alles wat bezinken en ga ik terugkoppelen met de rest van PRO. We gaan het afwegen...
Tot de volgende aflevering...