maandag 19 maart 2007

Stroom: lumin(e)us?

Op de gemeenteraad keurde ik de toewijzing van aankoop van elektriciteit voor de gemeentelijke gebouwen en openbare verlichting niet goed. NV Luminus had het lopende contract opgezegd (ze maakten verlies) en een nieuw (maar veel duurder) contract werd aangeboden. De provincie had al ja gezegd en 20 Opglabbeekse raadsleden zeiden ook: geen probleem. Onze inwoners hebben precies geld genoeg? Of is er een andere ezel...
Straf was het jurdisch advies: het advocatenburo kon de cijfers en argumenten van Luminus niet controleren, dus ging het er maar vanuit dat deze klopten... Begrijpe wie begrijpe kan!!! Voor mij reden genoeg om zeer wantrouwig te zijn.
Voor Opglabbeek betekent dit een meerkost van ruim 30 000 €. Geld dat niet elders geïnvesteerd kan worden! Er kwamen wel vragen hoe het bestuur deze meerkost zou compenseren: bijv. rationeler omspringen met elektriciteit en verlichting. Een zonne-installatie om te stroom te maken op het dak van het gemeentehuis is goed maar ik had wat meer durf verwacht. Zo had de gemeente ook bij andere stroomleveranciers prijzen kunnen opvragen. Vragen kost niks, blindelings toewijzen wel!
De vrijmaking van de energiemarkt. Een Lumin(e)us idee van Europa: goed bedoeld maar zijn doel voorbij geschoten. De ene monopolie vervangt de andere...

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Zou der iemand van de schepenen belangen hebben bij luminus ... :)

Ofwel is't gewoon weer incompetentie van het gemeentebestuur zoals dat gewoonlijk het geval is ...

Anoniem zei

In Hechtel-Eksel daalt de stroomfactuur met 2% via Luminus vetelde hun schepen van financiën mij. Waarom kan dit niet bij ons? Ik heb de vraag aan het college gesteld... Fab

Anoniem zei

Intussen blijkt het NIET 2% minder te zijn maar 16% meer... de cijfers verkeerd gelezen. Dus spijtig genoeg geen precedent gevonden in Hechtel... Fab

Anoniem zei

Uit het Nieuwsblad 5 april 2007:
Luminus
Fabian Spreeuwers van Pro Opglabbeek keurde de toewijzing van aankoop van elektriciteit via Luminus niet goed. ,,Voor de gemeente betekent dit een meerkost van ruim dertigduizend euro'', zegt Fabian Spreeuwers.