dinsdag 20 november 2007

Project "Veilige schoolomgeving" bijna goedgekeurd

Deze voormiddag kwam de gemeentelijke begeleidingscommissie (GBC) opnieuw samen om de ontwerpplannen definitief te adviseren.
Deze plannen werden ook al op een gemeenteraadscommissie uitgebreid toegelicht. Maar in deze commissie zetelen ook vertegenwoordigers van de Vlaamse overheid (Wegen en verkeer-Limburg, Ruimtelijke ordening, Mobiliteit) en de Lijn. Deze confrontatie van visies en inzichten hebben nog tot een aantal (positieve)wijzigingen geleid:
- de S-bocht ter hoogte van het kruispunt met de Vinkenkantstraat wordt omgekeerd;
- de voorrangsregels aan het kruispunt Kapelstraat-Droogstraat werd verduidelijkt.
De volgende stap is de provinciale auditcommissie (PAC) deze bespreekt het dossier op 18 december. Vervolgens moeten de bevoegde kabinetten en de Inspectie van Financiën het dossier goedkeuren.
Het gemeentelijk aandeel in deze werken is net geen miljoen euro; het Vlaams gewest neemt iets meer dan 1 miljoen euro voor haar rekening - kortom: bijna 50/50.

Indien deze klippen genomen zijn kan het gewest en de gemeente een ontwerper aanduiden om de plannen concreet uit te werken. Daarna wordt een aannemer gezocht en als alles meevalt kunnen de werken in 2009 van start gaan... Ook wordt de riolering in de Dorpsstraat enWeg naar Opoeteren vernieuwd. Je merkt het heuse en grootste ingrepen en werkzaamheden! Word vervolgd (ook met omleidingswegen)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beth

Ook wordt de riolering in de Dorpsstraat enWeg naar Opoeteren vernieuwd. Je merkt het heuse en grootste ingrepen en werkzaamheden.

Weg naa opoeteren is juist hersteld????
Dorpstraat, hoelang geleden???

Moeten er meer mensen in de dorpskern de fles op gaan door fouten van...

Unknown zei

Aan Beth:
1. Weg naar Opoeteren: inderdaad het betongedeelte dat nog niet vervangen werd, wordt aangepakt (zie bericht van 22/10: http://kersendief.blogspot.com/2007/10/module-10-veilige-schoolomgeving.html): vanaf Pitou tot aan Dorpsstraat.
2. In de Dorpstraat wordt gekozen voor een gemengd fietspad/voetpad (tot op heden moeten fietsers op straat rijden - alhoewel sommigen nu al op het voetpad rijden); dit lijkt me een verbetering en verhoging van de veiligheid voor zowel de fietser als de voetganger, of niet...