zondag 27 maart 2011

't Laer. Asjeblief: geen tweede Van Cranenbroek! (4)

Donderdag ll. werd de pers uitgenodigd om meer info te krijgen over het project. Gemeenteraadsleden moesten opnieuw voor info wachten op de media... "Waarom zitten we nog in de gemeenteraad?" kan je je afvragen... Maar ik bekijk het opnieuw langs de positieve kant en met een open geest.
Enerzijds: de nieuwe voorzitter van de commissie Ruimte heeft al een tweede dossier om te bespreken op een volgende vergadering... Het wordt al een goed gevulde agenda!
Anderzijds: ons voorstel om op 't Laer sport en cultuur te combineren zit precies ook in dit project zoals ik kon lezen in de krant en op internet (paardensport en evenementen). De meerderheid helpt zo aan de uitvoering van de 12 werken van PRO: 't Laer als poort tot de Limburgse Duinen. Maar bedoelen we hetzelfde?
Er gaat precies wel iets gebeuren maar wat precies...

Op basis van de info die ik op dit moment ken, wil ik graag een aantal kanttekeningen maken. Maar wel moet ik opletten want als je vragen stelt of kritische bemerkingen formuleert zouden je wel 'ns als een slechte Opglabbekenaar kunnen bestempelen. Of nog: als iemand die overal tegen is, die tegen vooruitgang of groei is. Of iemand die Opglabbeek niets wil gunnen, die niet wil dat we een grote stip worden. Tja, als 'men' me die Geuzennaam wil geven, dat ze maar doen. Zomaar alles slikken zonder nadenken zoals een ja-knikkende robot, neen, dàt wil ik niet zijn... Zoals de KAJ me leerde: eerst ZIEN, dan OORDELEN en pas dan HANDELEN - oftewel een dosis gezond boerenverstand gebruiken...

Vragen, bemerkingen, aandachtspunten:

1. Het voorstel van PRO (polyvalente zaal en sporthal) op 't Laer kan niet omdat dergelijke activiteiten en functies thuis horen in het centrum.... De meerderheid heeft dit in meerdere gemeentelijk infobladen tot in den treure zitten uitleggen en benadrukken. Nu geldt dit klaarblijkelijk niet meer: evenementen en sport kunnen daar nu wel...
Of moet ik het als volgt begrijpen: nu is het een voorstel van de meerderheid zelf en niet van een oppositiepartij... En de verkiezingen zijn binnen een jaar daar en de aandacht moet wat weggeleid worden van de sloop van de kiosk en pastorij...

2. PRO wil de mening van de buurt kennen. Immers, je kan doen en investeren wat je wil. Je project moet maatschappelijk gedragen worden. Bepaalde verenigingen betrekken bij grote projecten en hen zo sponseren kan je ook omschrijven als 'zwijggeld geven'. Tis maar hoe je het noemt, zekers.
Bij voorkeur krijgen ook de gemeenteraadsleden (ook deze van de oppositie - of besturen niet die mee in de gemeenteraad?) een uitgebreide toelichting. waarom hebben we anders de verkoopsvoorwaarden vastgelegd...
Daarenboven: is onze burgemeente Meeuwen-Gruitrode al gehoord want ook voor haar zullen er (mobiliteits)gevolgen zijn. Binnenkort in't weekend ook in de file tussen Roy en Opglabbeek zoals nu op de Weg naar Zwartberg. Op die manier zitten we zowel Oost-West als Noord-Zuid vast terwijl het spreekwoord toch luidt: oost, west thuis best...
Of moeten we ons afvragen: wat volgt er binnenkort in het oosten... Het westen heeft het bedrijventerrein (met zandwinning? en een uitbreiding) en Van Cranenbroek, het zuiden krijgt een uitgebreid Wilhelm Tell en een omleidingsweg (St-Hubertuslaan) en het noorden een hippisch resort met evenementenhal. Of krijgt het oosten niets omdat ze de meerderheid in het schepencollege heeft...
En nog: het Vlaams gewest en een aantal gemeenten wil vrachtwagens van de N730 af krijgen. Gaat dit project niet over het aantrekken van transport... Maar de oplossing ligt dan voor de hand, niet. Zie hieronder bij punt 4.

3. En de omgeving moet je project ruimtelijk kunnen dragen. Past het in de omgeving, in het landschap. PRO vraagt zich af of de meerderheid eenzelfde gedrevenheid en (natuur)aandacht aan de dag gaat leggen om dit project kritisch te benaderen zoals de (mogelijke) uitbreiding van Wilhelm Tell? Gaan de natuurargumenten ook hier bovenaanstaan? Mogen we nu ook een delegatie met een uitgebreide petitielijst uit de buurt op de gemeenteraad verwachten?

4. Positief is dat nu 'ns op voorhand nagedacht wordt over de impact van een project: welke verkeersstromen brengt het teweeg? Hoe gaan we die opvangen? Waar gaan we parkeren? Wie weet opent dit project zo opnieuw de deur naar de omleidingsweg voorzien doorheen 't Ophovener bos, nl. een geasfalteerde verbinding Reyndersstraat-Speeltuinstraat, dat een aantal jaren geleden werd afgevoerd na protest van de bewoners... Of is dit het breekijzer om doorheen hetzelfde bos het bedrijventerrein te ontsluiten naar de Weg naar Bree. Op die manier moeten de vrachtwagens niet meer doorheen het centrum (dat maakt een verkeersvrije Weg naar Zwartberg als winkelstraat dan makkelijker, niet?). Het (nieuwe?) Mobiliteitsplan daarentegen plant net een nieuwe 'verkeerswisselaar' ter hoogte van de oude Van Cranenbroek met een omleidingsweg via de St-Hubertuslaan naar de Weg naar As. Omdat vrachtwagens van de N730 moeten worden gehouden... Kortom hoe past dit project in dit (nieuwe?) Mobiliteitsplan?

5. Hoe staat OCO tegenover extra (toeristisch) verkeer via het bedrijventerrein bij evenementen. Nu hebben ze terecht een aantal vragen bij het (niet-bedrijfs)verkeer t.g.v. Van Cranenbroek... Maar de Weg naar Zwartberg zit bij momenten al zo eivol dat het niet anders kan... De ontsluiting via de St-Hubertuslaan zagen ze wel zitten.

6. We moeten opletten dat de natuur die zich bevindt op de rand van onze gemeente, haar waarde als troef verliest en een last wordt. Want trop is teveel en teveel is trop.
Past het project binnen het gemeentelijk structuurplan? PRO gaat het voor u uitzoeken...

7. Hoe vult de ontwikkelaar de randvoorwaarden van de verkoop in? Bijv. "... het domein (moet)minstens voor 30% publiek toegankelijk blijven en dat minstens een doorsteek voor zacht verkeer moet behouden blijven naar het achterliggende natuurgebied."
Hoe wordt de voorwaarde omtrent duurzaam bouwen ingevuld?

Hoe meer ik er over na denk, hoe meer ik de indruk krijg dat er vele verborgen agenda's en dossiers achter dit projcet zitten. Dit vergt nog wat extra huiswerk. PRO gaat het alsvast uitspitten en de verschillende buurten op de hoogte brengen en houden. Tot binnenkort in de brievenbus!

Geen opmerkingen: