maandag 23 november 2009

Verslag raad van 23 november

De raad vanavond begon om 20u en was rond 20.20u afgelopen... Mijn stemgedrag was als volgt:

1. Personenbelasting (7%): TEGEN
2. Opcentiemen op de onroerende voorheffing (1280): TEGEN
3. Opcentiemen op de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting (100): VOOR
4. Verkoop industriegrond van Ellipro nv aan nv Bandit: VOOR
5. Verlenging huurovereenkomst van de woning Speeltuinstraat 8: VOOR
6. Leveren feestverlichting - lastenboek en gunningswijze: VOOR. De verlichting wordt op de Weg naar Zwartberg en Weg naar Opoeteren aangebracht.
7. Voorlopige vaststelling RUP Centrum: ONTHOUDING. Ik wil eerst weten hoe de bevolking denk over dit aangepast ontwerp van RUP. Ook meldde ik dat een aantal documenten niet in het dossier zaten: het ontwerp van RUP, de uitgebrachte adviezen, de beslissing van de MER-cel (om er maar enkele te noemen). Een dossier moet in orde en volledig zijn als het ter stemming wordt voorgelegd.
8. Structuurvisie en toegankelijkheidsregeling bos- en natuurgebied Oudsberg en omgeving: VOOR
9. Broekkantstraat - collector Bosbeek fase 1: VOOR
10. Maaien wegbermen 2010, 2011 en 2012 cfr. bermbeheersplan: VOOR
11. Vastlegging feestdagen die in het weekend vallen voor 2010: VOOR
12. Bekrachtiging van het besluit van het college ivm intercommunale Inter-Energa - buitengewone algemene vergadering: aanduiding afgevaardige: ONTHOUDING
13. Intercommunale Limburg.net - buitengewone algemene vergadering: aanduiding afgevaardige: ONTHOUDING
14. Intercommunale Interelectra - buitengewone algemene vergadering: aanduiding afgevaardige: ONTHOUDING
15. intercommunale Inter-Media - buitengewone algemene vergadering: aanduiding afgevaardige: ONTHOUDING
16. intercommunale Inter-Aqua - buitengewone algemene vergadering: aanduiding afgevaardige: ONTHOUDING
17. intercommunale CIPAL - buitengewone algemene vergadering: aanduiding afgevaardige: ONTHOUDING
18. intercommunale IGL - gewone algemene vergadering: aanduiding afgevaardige: ONTHOUDING

Er werd een extra agendapunt toegevoegd over de verkoop van industriegrond en extra tewerkstelling. Ik keurde dit goed.

* * *

Na deze punten benadrukte ik nogmaals dat dossiers voor de gemeenteraad die ter inzage gelegd worden, alle noodzakelijke documenten en bijlagen moeten bevatten. Hiervoor een klacht bij de gouverneur is ook een mogelijkheid en een makkelijke actie maar verbetert dit de kwaliteit? Dossiers vertragen doet het zeker. De secretaris zal er op toezien dat de kwaliteit en volledigeheid van de dossiers beter wordt opgevolgd.
Ik volg dit ook op en als het een volgende keer gebeurt, overweeg ik misschien wel een klacht bij de gouverneur...

Ook vroeg ik me af of we de (verplichte) 10 gemeenteraden voor dit jaar gaan halen. Want het zou zonde zijn dat een raad niet rechtsgeldig zou zijn omdat we te weinig vergaderden. Maar dit betekent ook niet dat we moeten vergaderen om te vergaderen. Zitpenningen moeten inderdaad niet zomaar worden uitgegeven...

Geen opmerkingen: