dinsdag 26 april 2011

commissie Ruimte: stand van zaken mobiliteitsplan

Een boeiende gemeenteraadscommissie van ruim 1,5 uur.
Het studiebureau gaf uitgebreid toelichting bij de stand van zaken. De al gekende punten van de vorige commissie werden opnieuw uitgelegd, o.a.:
- aanpassing van de wegcategorisering van een aantal straten (bijv. omleidingsweg via St-Hubertuslaan-Heidestraat);
- veilige schoolroutewegen en in de (toekomstige) zorgzone;
- uitbouwen handelslint Weg naar Zwartberg;
- fietspaden;
- aanpakken onveilige kruispunten;
- parkeren in het centrum (kort en lang parkeren, blauwe zone).

Een voorlopige aanvaarding door gemeenteraad is wellicht voor juni. Daarna volgt de provinciale auditcommissie. En dan opnieuw de gemeenteraad dit najaar. Dan is er opnieuw een beleidsplan voor 5 jaar.

Ik stelde dat het Hippisch centrum op't Laer en de uitbreiding Wilhelm Tell (WT) zijn niet opgenomen in dit plan.
Antwoord: voor 't Laer is een MOBER (MObiliteitsEffectenRapport) opgelegd en voor WT is een MER (MilieuEffectenRapport) in opmaak. Deze moeten rekening houden met dit beleidsplan en haar uitgangspunten. Voor 't Laer kan er een link gemaakt worden via Module 14 "Aanleg of herinrichting van ontsluitingsinfrastructuur voor tewerkstellings-, winkel- en/of dienstenzones van bovenlokaal belang".
Misschien had zo'n MOBER ook beter voor Van Cranenbroek opgesteld geworden...

Vervolgens stelde ik dat er voor de ontsluiting via de St-Hubertuslaan ook een alternatief onder de vorm van een zoekzone ingetekend staat.
Antwoord: deze zone mga geschrapt worden want al negatief beoordeeld door het Agentschap Natuur en Bos. De kaart moet dus aangepast worden: schrappen van deze zone.

En tot slot: er wordt een GECORO (GEmeentelijke COmmissie Ruimtelijke Ordening) opgericht. Wanneer wordt deze voorzien?
Antwoord: na 2012 moet dit orgaan worden opgericht.


* * *
 
Na dit agendapunt de voorzitter of er nog vragen zijn en die waren er zoals ik al had laten weten.
 
1. 't Laer: ik wil graag meer uitleg over het project dat voorzien wordt. We lezen er over in de pers, we lezen in de collegeverslagen de adviezen van de geraadpleegde instanties, de buurt zou in juni worden geïnformeerd. Maar wanneer worden de gemeenteraadsleden hierover geïnformeerd? De raad bepaalde in juli vorige jaar het kader waarbinnen dit zich kan ontwikkelen. Mag ze ook weten voor de (eventuele) verkoop plaats vindt, wat er zou gaan komen... Antwoord: er wordt een infomoment voor de raadsleden ingericht.

2. Diresco: Nivo21 uitte opnieuw hun ongenoegen over de slechte communicatie omtrent dit dossier (niet beantwoorden van vragen e.d.) maar in't algemeen over de slechte communicatie (lees: niet communiceren) van de meerderheid.
Vermits de diverse instanties op 3 mei samen komen lijkt het de voorzitter mogelijk dat op de raad van mei info gegeven kan worden. Ook zal er een duidelijke communicatie naar de buurt worden georganiseerd over dit geuronderzoek.
 
En in't afsluitend rumoer van de vergadering ook nog eentje over 'Wanneer starten de rioleringswerken in de Reyndersstraat?'. Er is een aangepast dossier ingediend bij de VMM die moet beslissen of de toegekende subsidie gehandhaaft blijft. Weerom een dossier met vertraging...

Geen opmerkingen: